Thursday, October 19, 2006

peronister o chavister

senaste två dagarna har peronister slagits på gatorna här. ingen död än men minst femtio skadade o gott om rök o järnrör o än är fajten inte över. saken gäller juan domingo perons kvarlevor som ska flyttas till en plats där han hade sina bästa dagar med evita o olika falanger av den peronistiska rörelsen bråkar nu om obegripliga detaljer i förflyttningen o om inte peronismen varit en sorts nationell svulst i den argentinska vänstern hade allt säkert gått smidigt. det är nåt väldigt konstigt - rätt obehagligt - o se en personkult fortplanta sig i generation efter generation o jag har en känsla av att det kommer låta så här i venezuela om fyrtio år. rätt säkert.

2 Comments:

Blogger Babushkadockan said...

Äntligen någon som hävdar samma sak som jag.
Jag har alltid fascinerats av den peronistiska rörelsen och när jag studerade i Argentina passade jag på att fördjupa mig i ämnet och trots åratal av sökande känner jag fortfarande att jag inte har fattat all, men så pass mycket som att Chávez och Perón har paralella historier förstår jag!

2:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bra att man försöker ännu begripa peronismen. Men man borde ta hänsyn om vad peronismen är...Peronismen är ingen ideologi. Peronismen är en doktrin. En lärdom. En rörelsesom baseras i 3 fannor: "Ett land som blir: Politiskt oberoende, ekonomisk soberania, socialt rättvissa". Allt annat som händer inom den rörelse -- peronismen -- är en kamp om olika metoder för att nå dessa 3 mål. Självklart har det varit och finns inom rörelsen --- peronismen --- människor som tror att man kna nå målet genom mord, tortyr, diktatoriska metoder, -- som AAA -- eller genom att sälja landet -- som Menem --. Men de flesta inom rörelsen tror på andra metoder. Metoder som den här regeringen har visat. Därför har den nuvarande president, (som kom till regeringen med ca 23% av rösterna) ett stöd som räknas med över 65%.
Hoppas att ha uttryckt mig rätt. : Susanaluna: lidingotango.blogspot.com

10:41 PM  

Post a Comment

<< Home