Sunday, October 28, 2007

Mäktig kvinna

I dag får även Argentina, Latinamerikas tredje största ekonomi, en kvinnlig president. Om inget helt osannolikt händer vinner Cristina Kirchner presidentvalet med en snygg marginal som gör att hon slipper en andra omgång o det kan man tycka olika om, men att den religiöst sargade machokontinenten nu får ännu en kvinna vid rodret är skönt. Tillsammans med Michele Bachelet styr hon nu hela den södra konen. Här en krönika om Kirchners seger o politiska framryckningar av det andra könet jag gjorde för Obs för en månad sen.

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Magnus:

Visst är det bra att machokontinenten får fler kvinnliga ledare, men här tycker jag nog du är LITE naivt entusiastisk. Med tanke på att du flera gånger kritiserat Hugo Chavéz styre och jämfört det med Peron och andra sydamerikanska "caudillos" (något som det kan ligga något litet i, det medger jag gärna), så är jag lite förvånad att du något okritiskt här hyllar en peronistisk politiker, bara för att hon råkar ha rätt kön, d. v. s. vara kvinna. För min del hade jag hellre sett en icke-peronistisk vettig man som president i Argentina, hellre än en kvinnlig politiker som inte har ett politiskt program utan bygger hela sin valkampanj på sin sexighet och personlighet. Läs t. ex. mer kritiska reportage om henne här:

http://latinamerika.nu/Nyhet/1182/oinspirerande-val-foer-argentinska-vaeljare/?c=2Politik-38-Samhaelle

http://latinamerika.nu/Fordjupning/1181/promenadseger-foer-cristina-kirchner/?c=2Politik-38-Samhaelle

8:15 PM  
Blogger magnus linton said...

dont worry erik, jag hatar peronism. klart det hade varit battre om ett vansterparti sprunget ur en halsosammare tradition tagit makten i argentina, men ibland ar det minst daliga det basta mojliga. roligt att elisa carrió (ocksa en sorts moderat vanster) var hennes framsta konkurrent, men carrió har (liksom chávez) for mycket kristustugg for min smak.

4:02 PM  

Post a Comment

<< Home