Thursday, October 04, 2007

guevara

sitter på tåget hem efter en föreläsning inför sex boliviaresenärer o läser sågningar av björn kumms nya biografi om che guevara. begrep man ju att den skulle bli. sågad. läste ett utdrag i manas nya temanummer om latinamerika o det var inte skoj. liksom skrivet mer med aggression än ambition. varken katrine kielos (ab) eller peter fröberg (dn) imponeras o konstaterar helt riktigt att kumm inte lyckas ta sig förbi ikonen guevara. men så är det heller ingen lätt uppgift han har; för ett par år sen kom en av världens bästa politiska böcker någonsin - john lee andersons che guevara-biografi (finns på svenska) - o för den som inte orkar läsa två biografier om che är det inget svårt val. anderson. där kumm halvtrött tröskar fram på en grå åker av osorterade fakta gör anderson allt det peter fröberg önskar av kumm, dvs "gestalta, analysera och sedan placera Che Guevaras gärning i ett större sammanhang." det sköna med amerikanska vänsterskribenter är att de inte dras med den svenska vänsterns konstiga komplex utan på ett helt eget o frihetligt sätt resonerar med alla fakta på bordet o inte försöker stoppa det som inte passar under bordet. säkert minns ni debaclet i somras om hugo chávez och tevekanalen rctv o en massa märkliga ställningstagande för eller emot från vänster till höger. jämför eva björklunds hjärnslöa text om saken i mana med dorothy kronicks artikel Hugo Chavez's Television Crisis i american prospect. en rätt rättvisande bild av skillnaden i intellektuell kvalite mellan svensk o amerikansk vänsterjournalistik.

6 Comments:

Blogger Johanna said...

hm. tack för tipset. jag har inte läst någon av de två. nu vet jag vilken jag ska välja.

smidigt.

2:11 AM  
Blogger Unknown said...

Jag håller med om att Che Guevara dyrkas lite väl okritiskt, och att detta är problematiskt. Jag håller även med om att John Lee Andersons bok var lysande och borde läsas av fler. Kumms bok har jag ännu inte läst, så den yttrar jag mig inte om. Jag har kommenterat minnesceremonierna av Che Guevara på min blogg här:

http://biologyandpolitics.blogspot.com/2007/10/om-che-guevara-nelson-mandela-och_09.html

Sedan håller jag nog inte med om att diskussionen kring RCTV-affären och dess påstådda "stängning" var så dålig som du antyder. Tvärtom tycker jag att diskussionen var klargörande och verkligheten visade sig vara mer komplicerad än vad som antyddes i de borgerliga medierna. Det säger inte bara jag som deltog i den svenska debatten, utan man kunde faktiskt finna rätt så många nyanserade artiklar i amerikansk press där man diskuterade skillnader mellan stängningar och icke-förnyade marksändningstillstånd, som det rörde sig om i RCTV:s fall.

Som skådespelaren Sean Penn nyligen konstaterade efter sin tur till Venezuela: Det är märkligt att i ett land där pressfriheten påstås vara hotad så sänder högerstollarna från Fox News dagligen och den "stägnda" TV-kanalen RCTV fortsätter att sända via kabel och sattelit. Ordet "stängning" har fått en helt ny innebörd i den politiserade debatten kring Venezuela.

12:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hola magnus, soy colombiana radicada en suecia y al ver la entrevista que te dieron en Viasat8 quede con las ganas de dejarte saber la admiracion que siento hacia ti siendo capaz de vivir en mi lindo colombia con la situacion actual.
Este mundo nesecita mas personas como tu..
Me encantaria poder tener contacto contigo y haber si por intermedio de ti comprar alguno de tus libros ..
Besos y Abrazos, Manuela Fredriksson.
aqui te dejo mi cel. 070 2936629

8:36 PM  
Blogger magnus linton said...

erik: visst, för den som orkade följa hela debatten alla bloggar, tidningar o radioinslag inkluderade blev det förstås klargörande. men ingenstans läste jag EN text som så lugnt o trovärdigt förklarar läget som dorothy kronick. av att läsa den texten förstog jag mer om saken än av alla hysteriska jag-satsar-allt-på-ett-kort-texter som kom från svenska pennor.

4:54 PM  
Blogger magnus linton said...

manuela: que chevere que te gustó la entrevista. si, colombia es una maravilla. con, por supuesto, un montón de problemas horribles, peros también un país hermosisimo. mis libros puedes comprar en cualquier libreria en suecia (o en www.arenagruppen.se). estoy en nueva york en este momento pero el martes volamos a bogota. rico.

5:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

hej kompis jag tycker det är hjärnslött av en liberal intelektuell att kalla Eva Björklund hjärnslö.
Tyckte också det var hjärnslött -men möjligen korrekt trots allt- av sandinisterna att inte stänga La Prensa, den bidrog ( tillsammans med kriget och sandinisternas egna misstag, korruptionen mm ) till kontrarevolutionens triumf. /håkansson

12:23 PM  

Post a Comment

<< Home