Friday, July 11, 2008

almedalen

har nu genomlevt min - tror jag - sjunde almedalsvecka o det börjar bli dags för ett par slutsatser:

a) sverige har numera bara EN politiker o hon heter maria wetterstrand. tidningarna kommer få det o se ut som hon varken var bättre eller sämre än resten, vilket du lugnt kan skriva in som en lögn som visar ledarsidornas totala beroende av näringsliv eller sosseri. wetterstrand är kanske ingen stor politiker, men sen gudrun, göran o carl försvann är hon den enda vi har. hon vill nåt. o det märks. jan, maud, mona o göran - de andra två återstår att se, men jag saknar förhoppningar - förtjänar i min bok inte ens att kallas politiker. när de talar skäms man. hoppas att det snart ska ta slut. ängslas inför nästa malplacerade konstpaus eller dåliga skämt. hemskt. huh. skitjobbigt för alla. wetterstrand har, inte minst sen hon nyktrade till i eu-frågan, blivit den enda person i svensk politik som utsöndrar nån sorts KRAFT. inom inte så avlägsen framtid tror jag hon, josefin brink o katrine kielos kommer vara ledare för allt till vänster om mitten. det blir skoj.

b) ken loach har gjort en mkt bra ny film om det vi på arena för några år sen kallade "väldens viktigaste fråga", nämligen papperslösas situation i europa. "its a free world" har om jag fattat det rätt svensk premiär i slutet av september o det är bara o GÅ. har svårt för loachs övertydligheter o enkla schabloner men blundar man lite när working class-sterotyperna blir som pinsammast återstår en jävligt bra film. han hugger rakt in i alla lager av den sociala o politiska utmaning alla eu-länder står inför i dag, o det görs bra. liberala ungdomsförbundet hade ordnat en visning med efterföljande debatt, som dessvärre inte kom långt. en liten högerboy käftade en stund med vanja lundby-wedin men jag hörde inga nya argument. men missa inte filmen när den kommer.

c) sverigedemokraterna är årets vinnare. alla förhåller sig nu till dem på ett sätt jag gissar de jublar över. var o lyssnade på lars adaktussons utfrågningar ons o tor o båda gångerna gjorde han stor affär av dem, liksom hägglund o wetterstrand i sina tal. grattis sd. jimmy åkesson blir nu t o m imiterad av göran gabrielsson - det säkraste intyg man kan få på att man tillhör svensk politisk elit. kanske var oundvikligt att det blev så, men läsktigt är det.

10 Comments:

Blogger JKL said...

Vad tusan pysslar Lars Ohly med egentligen? Varför har V valt en så låg profil i FRA-debatten tex? Troligen rör det sig om någon utarbetad mystisk partipolitisk strategi framarbetad av någon fräsch medieanalytiker och PR-man, något annat kan jag åtminstone inte tänka mig. Är så innerligt trött, precis som du tycks vara, på allt som heter partipolitik. SD och terroristhot (som alibi för FRA-lagen) verkar ju vara de hetaste samtalsämnen i Almedalen. Säger en hel del, om inte allt.

1:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Intressant blogginlägg, Magnus.

"var o lyssnade på lars adaktussons utfrågningar ons o tor o båda gångerna gjorde han stor affär av dem".

Vad konkret sade Lars Adaktusson om Sverigedemokraterna?

"jimmy åkesson".
Han heter Jimmie Åkesson och ingenting annat.

"blir nu t o m imiterad av göran gabrielsson - det säkraste intyg man kan få på att man tillhör svensk politisk elit."
Hände detta under Almedalsveckan?

kanske var oundvikligt att det blev så, men läsktigt är det.
Varför är det "läskigt" med sd?

Hoppas att du svarar på mina frågor.

1:39 PM  
Blogger magnus linton said...

jkl: almedalen är en parodi på det mesta, framför allt politik o journalistik. fast kanske finns en poäng även med att politiken då å då karikerar sig själv.

tob: a) massor. exakt vad får du ta reda på själv. ligger väl på tv8:s webb. b) tack. c) ja. d) alla som under svensk flagg för samman slagorden trygghet o tradition är otäcka. mkt. gissar att jag nu fått sd:are på den här bloggen o vill meddela följande: genom åren har tre sorters freak hängt på denna blogg - abortmotståndare, en manisk haverist med namn eller psuedonym erik svensson o nu sd:are. jag kommer publicera era inlägg även framöver, men kan inte lova repliker då jag måste prioritera vuxna debattpartners.

9:47 PM  
Blogger Charlotte W said...

Wetterstrand, Kielos & Brink i all ära, men glöm inte Alice Åström!

10:42 AM  
Blogger magnus linton said...

visst, åström är också bra. inte minst för att hon fick v o nyktra till i drogfrågan. men än har jag inte sett det tryck en p-ledare behöver. kan förstås bero på att jag varit så lite i sverige.

12:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Magnus och alla
Bara en liten not om Ken Loachs It's a free world (tackar och bockar för berömmet) - den går upp 22a augusti i Stockholm (zita+victoria), Göteborg, Uppsala, Malmö, Lund, Västerås och Umeå om jag minns rätt.
hälsar
Jakob på distributionsbolaget NonStop Ent.

12:32 PM  
Blogger magnus linton said...

tack j. blir nog fullt.

12:44 PM  
Blogger Unknown said...

Tack Magnus, för att du buntar ihop mig med en sverigedemokrat, i ett blogginlägg och en kommentarstråd där jag överhuvudtaget inte varit inne och kommenterat! Mycket moget agerande från din sida. Är det detta du menar med att vara en "vuxen" samtalspartner?

Erik

9:20 PM  
Blogger magnus linton said...

försök o släppa mig en stund erik. bara nån sekund. ser att du t o m varit inne på wikipedia o redigerat texten om mig. höll på o garva ihjäl mig. sov nu. försök.

1:44 AM  
Blogger Det där said...

Jag tycker allt Wetterstrand varit den som varit intressantast att se i flera år. Hon känns alltid så obstinat i debatter, och var en av anledningarna till att jag röstade på Mp i mitt allra första val. Hon vill som sagt något.

1:22 AM  

Post a Comment

<< Home