Tuesday, March 27, 2007

colombiansk gryning

om nån fortfarande läser denna blogg efter en månads stiltje är jag evigt tacksam. börjar nu landa i colombia o att inget skrivits beror på tidsbrist o verkligen inte på ämnesbrist; bill gates, george bush, tom jones, spanske kungen o en andra nedgångna storheter har varit här men alla bleknar snabbt i förhållande till "el escandalo parapolitico", skandalen om högerpolitikers roll i de senaste årens systematiska massmord här. jag har gnällt på el tiempo, stora tidningen i colombia, förr o i fredags gick en radiokrönika i obs där jag gör lite mer i det ärendet men när det gäller den löpande bevakningen av parapolitiken får vi, tyvärr, hålla till godo med just den. gissar att följande inte nått svensk press än, men igår körde los angeles times en mkt intressant artikel som gjorde att allt nu kryper ännu närmare president alvaro uribe. här försvarar sig militären (på spanska) o var detta sluta vet ingen. kanske med uribes fall (inte oproblematiskt ens ur ett vänsterperspektiv, kan bli ett fullskaligt o förödande inbördeskrig) men mer sannolikt (uribes stöd ligger fortfarande, trots att många av hans närmsta nu är arresterade, på runt 70 procent) i en hälsosam genomlysning av det här samhällets allra mörkaste strukturer. hade inte el tiempo haft monopol hade vi fått veta mer snabbare, men jag är inte tillräckligt konspiratoriskt lagd för o tro att de här vidrigheternas alla nivåer går o dölja om så hela den colombianska eliten skulle vilja./m-ska försöka vara mer regelbunden fr o m nu.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Valkommen tillbaka, det var pa tiden!
Ser fram emot senaste nytt fran Colombia.

12:12 AM  
Blogger Världen said...

Trevligt att du är i farten igen! se till att stilla min abstinens på skönt insiderskvaller från latinamerika nu. obs-länken går till arenagruppen så att du vet...

12:30 AM  
Blogger magnus linton said...

hej vid o jon. fint att ni inte tröttnat. ska skärpa mig. alla mina nya texter (expressen, obs, arena, ordfront, etc) läggs ut på min hemsida hos a-gruppen, så länken är i sin ordning.

2:45 AM  
Blogger Charlotte W said...

Vi tröttnar aldrig! :)

12:39 PM  

Post a Comment

<< Home