Thursday, February 15, 2007

Bättre brott

så seglade min älskade nya macbook just bort med två grabbar på en motorcykel o det var väl, som mamma skulle säga, dags. efter att den senaste månaden ha utsatts för två mkt taffliga rånforsk har jag gnällt över de argentinska banditernas velighet. en gång kom två pojkar upp o började slita i den hand elina höll sin mobiltelefon men det krävdes inte mkt motstånd för att de kvickt skulle annulera sitt projekt, o likadant nästa gång - två veckor senare - då en grabb med skum träkapp påbörjade en jakt när vi var o strollade i palermo; ett snabbt trottoarbyte o några springsteg o han gav lamt upp. märkligt. ska man råna nån har man val bestämt sig? det är väl inget man gör halvhjärtat? får intryck av att argentinarna är ovana i sin roll som banditer; fattigdomen o turismen har vuxit så snabbt att de unga mannen inte hunnit med. utbudet av gringos med datorer överstiger nu med råge antalet erfarna gatubrottslingar i det flashiga buenos aires o därför har en uppsjö oerfarna lycksökare börjat agera på gatorna, med varierande resultat.

i går var det emellertid ingen tvekan. vare sig i fråga om erfarenhet eller beslutsamhet. jag sitter o jobbar vid ett bord i colegiales o eftersom det är 35 grader är så många dörrar o fönster som möjligt öppna. en dam kommer fram o säger att sitter jag sådär kommer jag bli rånad, o jag tackar för omtänksamheten men fortsätter jobba eftersom jag vet att säkhetsdialog i latinamerika oftast bara är ett sätt att markera klasstillhörighet; de som oroar sig för sin o andras säkerhet (i argentina ar detta samtalsämne extremt overdrivet i forhållande till den faktiska kriminaliteten) gör det oftast mest för att bygga ett trevligt o klassbaserat samförstånd. det viktiga är inte säkerheten i sig, utan att visa att man är en person som har _skäl_ att oroa sig. well, den här gången var det mer konkret befogat - förstår jag nu. tre minuter efter jag viftat bort hennes oro attackerar en buffel mitt bord o börjar slita i min burk. tar nån sekund innan jag fattar vad som pågår o att damen sett förberedelsen bakom hornet o bara förutsåg det oundvikliga; nu tar dom gringon. jag fajtas men han har bättre grepp o lyckas få med sig datorn, på ren instinkt kastar jag mig ur restaurangen o springer efter i ett sista deperat hopp - men just som jag närmar mig slänger han sig upp på en väntande väns motorcykel. jag är chanslos. flipflopsen har ramlat av o jag springer barfota o uppgivet som en loser som redan insett sin sistaplats i ett sprinterlopp o börjar jogga i stället för spurta for det ser mindre dumt ut.

gjorde dom det snyggt? vet ej. brukar fundera på kvalitet i gatubrott o måste säga att samarbetet var bra; hade kompisen missat bara nån sekund med gasen hade jag lätt vält motorcykeln o med tanke på att det var mitt på dan o en hel folksamling stod intill redo att rycka in hade deras misslyckande varit totalt. men han gasade i exakt rätt ögonblick, o när de satt där med röken sprutandes ur avgasröret o killen där bak med vita kapet i bekvämt grepp under armen som om han höll ett barn o de liksom slingrade sig bort mellan avenidans alla bilar o lugnt distanserar en flåsande svensk var det nog rätt snyggt. åtminstone det.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Apropå ngt helt annat:

Hur går det egentligen för Rafael Correa? Vet du någonstans man kan läsa mer om honom, på engelska elelr svenska?

10:35 AM  
Blogger Sebastian Derle said...

Oj! Well, my condolences för datorn. Men med den beskrivningen får du bjuda på att man skrattar åt det. I alla fall till jag nu inser att samma sak kan hända mig där nere... ;( Ska ju översätta en bok och skulle få lite spatt om jag blev av med verktyget. Tack för tipsen om stan förresten. Vi har nu hyrt en lägenhet på Defensa, fyra block söder om Plaza Dorrego.

Har hört att datorer och datatillbehör som usbminnen är svindyra där? Blev du av med något viktigt i hårddisken?

11:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

klasstillbehörighet? betyder det att servitriserna och städarna som uppenbarligen såg att min kompis väska höll på att bli stulen, när vi satt o fikade i viña del mar, INTE sa till pga av sin brist på klasstillbehörighet?

2:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej! Jobbig grej.

Jag tänkte att jag ville passa på att fråga dig en sak som inte alls har med ditt inlägg att göra. Hoppas att det är ok.

Jag håller på att läsa din bok, Americanos. På tunnelbanan i morse kom jag in på kapitlet Aborto Libre, där du skriver om en process som man driver med förhoppningen att abortlagstiftningen ska förklaras som oförenlig med konstitutionen och därför rivas upp. Jag undrar hur det har gått? Du skriver att utslaget borde ligga klart 2006.

Verkade enklast att bara fråga dig.

Hälsningar,
Karin

4:16 PM  
Blogger magnus linton said...

aug: är svårt men går bra för correa. i senaste numren av de flesta argentinska veckomagasin är han huvudfigur. återkomemr snart med en rapport.

seb: låter som en bra adress. san thelmo (defensa är dess huvudstråk) är packat med turister nu men om ni hamnat på södra sidan om san juan (fyra block låter nästan så) har ni haft tur. där är det lugnare, o ytterligare lite längre ner ligger min favoritrestaurang lezaama. vad gäller datorer o tillbehör gäller samma regel som i övriga delar av syd: mac är i princip helt kört o hitta till annat än fantasipriser (behöver köpa en ny sladd till min burk o den kostar 230 dollar här, så du hajar) o med pc är det, vad jag förstår, varken dyrare eller svårare än i sverige.

linn: sannolikt.

karin: feministerna vann. abort är nu lagligt i colombia i de fall stämningen gällde. snyggt jobbat, eller hur?

9:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fantastiskt! Tack för en bra bok.
Karin

7:44 PM  

Post a Comment

<< Home