Monday, October 29, 2007

Vänsterseger

Så slog klockan sex i Bogota o slaget är redan över om Colombias näst viktigaste politiska uppdrag: borgmästarposten i huvudstaden. Vänsterns Samuel Moreno besegrade i dag med bred marginal högerns Henrique Penalosa, o just nu jublas det i den segregerade stadens proletära södra delar lika mycket som det suras bakom gallren i det välbärgade norr. Polo Democrático, det nya o mkt snabbt avancerande vänsterpartiet, fortsätter med andra ord sitt maktinnehav i Bogotá o – som jag häromdagen skrev – med stärkt självförtroende riktas nu blickarna mot presidentvalet 2010. Kan, lyder nu den stora frågan, arbetarklassen på demokratisk väg ta makten i det feodala maffiaträsk som är Colombia?

Mer överraskande än Morenos seger i Bogotá var Alonso Salazars i landets tredje stad Medellín. Salazar, i grunden radikal journalist o författare till colombianska kultboken ”No nacimos pa semilla”, är en oberoende kandidat o inte en del av Polo Democratico, men var det klart vänstra av de alternativ (som legat efter i opinionsundersökningarna) som stod till buds i den kokainberömda metropolen. Att det är i storstäderna de nya progressiva alternativen har störst framgång är förstås inget konstigt, o det är också där man ska läsa framtidens vindar. Måhända är Colombia på väg att förändras i grunden. Sakta.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mer, mer, meeeer rapporter fran Colombia, please! Läser med stort intresse!

2:21 PM  
Blogger magnus linton said...

fint vida. grejen är att jag har tusen andra saker att rådda med vid sidan av bloggen. ska försöka göra en längre summering om valet i morn. mkt roligt att du läser.

9:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Magnus! E pa veg till Colombia i slutet av manaden, tenkte fraga dig om du vet nagot sekerheten vid grensen Peru- Colombia och staden Cali? Skulle dessutom vilja treffa dig i Bogota eftersom jag intresserar mig for de saker du skriver om och dels reser sjelv?!

12:49 AM  
Blogger magnus linton said...

har tyvarr dalig koll pa cali (bara varit dar en gang for femton ar sen) o lika illa ar det med lilla strippen dar colombia gransar peru. rent generellt ar cali en av landets valdsammaste stader just nu (sjukt mkt narkopengar o strider om revir o positioner), men ar samtidigt en av colombias kulturella metropoler i fraga om musik, dans o uteliv. alla alskar cali. ska du dit ska du forsoka ha nagra kontakter annars kommer du missa stans stora poanger. gransen colombia/peru ar djungelomrade o just nu en av colombias hetaste turistmetropoler (staden leticia vimlar av "djungletours"). bogota kan jag dock valdigt mkt om sa hor av dej nar du narmar dej. vad heter du? vem ar du?

10:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Är inte det faktum att det venezuelanska parlamentet i veckan godkände Chavez grundlagsändring nåt sorts scoop?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=712055

Annars då?

12:45 AM  
Blogger magnus linton said...

stora saken - folkomröstningen - äger rum 2 december. annars är det roligaste med chávez just nu att han spelar en väldigt progressiv roll som medlare i den colombianska konflikten. ska skriva om det när jag hinner.

7:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Magnus!

Jag skrev tidigare till dig och fragade om sekerheten kring grensen mellan C och Peru. Just nu befinner jag mig i Medellin som forvansvert er en veldigt ren och lugn stad. Du undrar vem jag er, jag heter Dawood Neusser och har efter en del journaliststudier bestemt mig for att testa vingarna i Sydamerika. Tyverr er spanskan fortfarande veldigt elementer.. Men jag ska iallafall skriva en artikel om Medellin hade jag tenkt. Nagonstans runt den 19-20 kommer jag till Bogota for ett par dagar, befinner du dig der da? Kanske kan vi treffas?

Suerte

7:10 AM  
Blogger magnus linton said...

apselut. ring mej på min mob 314 591 8402 när du är i stan.

7:41 AM  

Post a Comment

<< Home