Monday, June 30, 2008

dagens ungdom

kom just åter till visby efter jogging t/r snäck o ibland är det som om sverige verkligen ÄR fantastiskt; midnatt o ändå är det ljust o rester av solen ligger som smält guld i horisonten o ringmurens torn står svarta i motljuset o är snygga så jag inte längre hör vad som sägs på godmorgon världen men så blir det dags för ulf wickbom o man vaknar till. givakt. brukar annars snabbspola krönikörerna sen de blev så lagom liberalsossiga att man tröttnar redan i andra frasen o därför blir man glad av en så skön ärkereaktionär som wickbom. även i dag lyckades han plocka upp en iakttagelse om orättvisa o på ett par sekunder göra den till en saga om hur bra allt var för hundra år sen, inte materiellt men i fråga om moral. dagens ungdom, dagens ungdom. samma visa. brukar tänka på hur det skulle vara o vara son eller dotter till wickbom. har han såna? om de inte tagit livet av sig eller sitter på hispan har jag ingen koll på världen. ingen alls. minns en gång när jag var med på en tillställning i skärgårn som wickbom skulle moderera o när alla kommit dit i den leasade färjan kom wickbom - roende. från var vet jag inte men jag gissar nån vedeldad timmerstuga på nån ö som är hans o som barn o fru flydde för många år sen när de ville ha teve istället för transistor. på nittiotalet fanns en brun tidning som hette salt o vars redaktörer gick runt i rutig keps o halsduk - som plura jonsson - o som jag i dag sörjer då o då för att den om den fått överleva hade skruvat ner antisemitismen o vuxit till ett så självklart hem för män som ulf wickbom, nathan shachar o per landin. kan låta skumt men jag gillar verkligen samtidsfobiker.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home