Wednesday, November 05, 2008

skål!

4 Comments:

Blogger Mattias said...

Wow. Vad blekt Europa kommer att se ut vid nästa toppmöte.

8:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Från det ena till det andra: Har du någon kommentar till det här citat?

"Det är inte första gången som Nina Björk har blivit utpekad som nykonservativ och biologist eller essentialist av en redaktör på tidskriften Arena. Inte heller är hon ensam om att som vänsterfeminist ha drabbats av detta. Samma sak gjorde Magnus Linton under dagisdebatten, både med mig och med Nina Björk (Expressen 4/11-05). Trots att jag kritiserade hennes bakåtsträvande åsikter om förskolan och kvinnors förvärvsarbete, blev jag placerad i samma giftskåp.

Arenaredaktörerna tar till de riktigt fula och missvisande etiketterna för att slippa utmanas i sin tankevärld. Mänskliga beroenden är en blind fläck i deras ideologiska universum. De kan inte ta in tankegången att vi alla, kvinnor som män, är beroende av att få grundläggande behov av vatten, mat och omsorg tillfredsställda. Det är först när vi erkänner att vi därigenom är beroende av andra människor som frihet blir möjlig. Därför avfärdar arenaredaktörerna talet om detta som biologism eller essentialism. Men att tala om kroppen behöver inte vara bakåtsträvande, det beror på hur man talar om den.

Petra Ullman"

Hela texten finns att läsa på http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/16/petra-ulmanen

Det var intressant tyckte jag. Jag har också intrycket av att du i någon mån, men särskilt Ramqvist, har ett horn i sidan till Nina Björk. Men hursomhaver, vad säger du om Ullmans påståenden?

2:16 PM  
Blogger magnus linton said...

sitter i annat just nu, men du kan lasa detta som eventuellt svar. varken jag eller karolina fornekar beroenden eller det relationella som extremt viktigta delar av existens (karolina har flera ggr skrivit om det, men ullmanen har val inte orkat lasa de delarna). allt detta handlar om relativism; bade ullmanen o bjork forsvarar, savitt jag forstar, fasta varden - jag gor inte det (som framgar av inlagget om kattungar o traden efter).

11:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Okej, tack för svar. Det var intressant att läsa!

1:03 AM  

Post a Comment

<< Home