Wednesday, January 03, 2007

klimatmeny

tillbaka i bogota efter nyarsparty pa finca med lovely mattias gardell o edda manga o ett vackert gang svenskar o colombianer vi inte kande forr o fan vad glad man blir av det har landets mat o dryck. elina sager vi blev feta o det var det vart. men det basta med colombia ar att man byter arstid genom forflyttning o slipper vara offer for tidens langsamma tortyr som i sverige. bara en timme fran kalla bogota (som svensk oktober) ligger solsakra anapoyma (varmare an sverige nansin blir) o vill man ha nat daremellan eller extrema saker som sno kan man bara kora ett par timmar at nat annat hall. coloombia ar ett destillat av all valdens klimat o man valjer som man kanner for. en dag ska jag bosatta mig har. i morn hyr vi bil o kor norrut till santander. blir borta i tre dar. sen ar det slut. pa semester.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag håller fullständigt med om att Colombia är det vackraste landet på jorden och det är ett av mina absoluta favoritländer på nästan alla sätt. Men maten...? ALLT är friterat och så pasta, ris och potatis samtidigt. Hm, inte min grej, men å andra sidan har ju Colombia ett sådant utbud av sagolika frukter att Edens lustgård (om man nu skulle vara religiös) bleknar i jämförelse!

Gott nytt år, förresten!

10:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnus:

Chavéz stängde ju ner oppositonens största tv-kanal nyss. Eller han vägrade att förnya sändnings-licensen. Läste det i DN-kultur härom dagen, men kan inte få tag i några andra källor angående detta.

Vad vet du?

12:47 PM  
Blogger magnus linton said...

vida: tack, o gott nytt sjalv. blir ett bra tror jag. maten i colokmbia tar ett tag o hitta o man maste laga ratt mkt sjalv for o fa ut max. men pallar man det har man ju tillgang till varldens bordigaste tradgard, fler gronsaker o frukter an nan annanstans - o sa grillad dorado o arroz con coco nar man ar vid kusterna. gosh.

8:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bra fortsättning!. Har ni passat på och dansat tango? Visste ni att Argentina och colombia har mycket gemmensamt genom tango?. Kommer du sedan till det tråkiga Buenos Aires i Januari? Annars är Buenos Aires en otroligt fint stad. Men i Januari...
Ang. Venezuela: Jag har slutat läsa DN p.g.a dessa oseriösa informationer fr. Latinoamerika. Men man kan läsa,t.ex, Le Mond Diplomatik, på engelska. Där kommer säkert att visa sig ngt mer seriös info om frågan om Venezuela. Jag vägrar att tro att Chavez behöver "förbjuda" eller "stänga" ngn tv kanal, när han har så mycket stöd av folket. Mest skulle jag se till om hur tv kanalen ville ha sin licens...eller... Ha en jätte bra 2007 ! lidingotango-

10:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

DN:s kulturdel är ju inte känd för att sprida falsk information om Latinamerika. Eller?

Magnus har ju publicerat en del artiklar där.

10:18 PM  
Blogger magnus linton said...

tango: tack. go fortsättnign själv. har full koll på tangons rötter både här o i argentina (fast i colombia är det ju mest medellin, där gardel dog) men jag har ännu inte tagit många tangosteg varken här eller i bs as. jag åker tillbaka lagon till januari är slut o det ska bli skönt. bogota är toppen, men bs as bättre. för mkt fattigdom här som tynger ens sinnesstämning hela tiden. om venezuela: se nytt inlägg.

12:12 AM  
Blogger magnus linton said...

aug: sorry att du inte fått svar men jag har varit helt upptagen med o skriva en längre essä om latinamerikansk vänster som kommer i nästa arena. har tyvärr inte hunnit läsa nåt på djupet om den grejen men att vissa tevekanaler var inblandade i kuppen är ju bevisat så det argumentet är väl starkt från chavez sida, vet inte om det stod nåt om det i dn-artikeln. har inte läst den. är dock mkt kritisk till chavez o har alltid varit det. se nytt inlägg (o texter jag skrivit om honom tidigare, bör ligga några på min hemsida).

12:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nej, det stod inget om det in DN. Det var en liten notis i Kulturdelen. Har t.o.m. för mig att det stod något i stil med att Chávez nu inte bara vill ha kontroll över ekonomin, utan även över media. Minns inte säkert, men det var något i den stilen. Inget om kanalens inblandning i kuppen. För en icke-insatt måste det ha framstått som att Chávez stängde ned kanalen som något sorts försök att disarmera oppositionen eller dylikt. Pinsamt att de inte skrev något om kuppen. Kulturdelen brukar väl ändå hålla någon sorts ok nivå.

Och Magnus, du behöver inte upprepa att du ''är och alltid har varit mycket kritisk till Chávez'', jag har aldrig hävdat något annat. Har läst ganska mycket av det du skrivit. ;)

11:32 PM  

Post a Comment

<< Home