Saturday, March 22, 2008

sverige & knarket

fick denna personliga historia som kommentar på inlägget knarkets faktum från 2006 o eftersom frågan är så viktig o det kanske går att påverka debatten ytterligare något (dvs rädda liv) lägger jag upp det här nedan i stället så kanske det blir mer läst. den ursprungliga essän är från 2002 o kan läsas här.


Hej Magnus,
Också jag Googlade på ditt namn efter att ha snubblat över din fantaastiska analys av Sveriges helt galna narkotikapolitik. Jag tillhör den generation av gamla blomsterbarn som på många sätt drabbades av hysterin och tvingats se på hur massor av fina människor mördats. Inte bara genom att de i senare i livet när de blivit beroende av tunga droger förvägrats "harm reduction" utan det stora mörkertalet är när man helt galet kastat in cannabis rökare bland bland mördare o andra kriminella.
Jag förmedlade i min ungdom 1 kg cannabis till en kompis en affär som jag gjorde som en väntjänst utan förtjänst. Jag var också aktiv i N.O.R.M.L. och dess internationella gren ICAR och när jag blev häktad för detta "brott" så fortsatte jag min kampanj för upplysning och rättvisa inne på häktet. Allehanda psykologer och till sist Nils Bejerot försökte omprogrammer mig men eftersom jag var långt mycket mer påläst än de alla tillsammans gick de självklart bet. Bejerot blev till sist helt galen och hotade mig med sinnessjukhus om jag inte höll käft. Han visade med stor tydlighet att han hade makten att sätta en fullt frisk människa på hispan.
Själv såg jag mig som en politisk fånge med mycket hög moral som vare sig stulit eller någonsin gjort en fluga förnär. Det slutade efter en farsartad rättegång med att jag blev dömd för grovt narkotika brott till 2 år och som hämnd fixade Bejerot att jag hamnade på en sluten avdelning på Österåker tillsammans med mördare och grova rånare. Efter att ha suttit där som ett lamm bland vargar i dryga 3 månader opponerade sig personalen och den dåvarande fängelse direktören och såg till att jag hamnade på en halvsluten avdelning på Gotland istället. Men det gick för mig som för så oerhört många andra att jag kom i kontakt med riktig narkotika i fängelset. Det gör oerhört ont i själen att vara oskyldigt dömd och knark ger själslig lindring i en ohållbar situation. Många år av mitt liv gick till spillo i ett knarkrus och det var oerhört nära att även jag strök med. Det som räddade mig var att jag aldrig injecerade och vägrade pröva heroin som så många andra gjorde. När så kärleken slog till i mitt liv med barn som följd kunde jag på egen kraft bestämma mig för att nu är det nog. Jag skaffade mig en karriär och blev sedemera mycket framgångsrik till skillnad mot alla mina olycksbröder som jag anser blev mer eller mindre mördade av Bejerot o hans hejdukar.
En intressant undersökning att göra vore det hur många kloka brukare av cannabis som blev fängslade och som en direkt följd av straffet även blev missbrukare av tunga droger.
Tyvärr så har ju de flesta nu strukit med på grund av att vansinnet fortsatt så länge så undersökningern lär aldrig bli gjord men jag kan gissa att man på detta sätt skapat tusentals och åter tusentals tunga missbrukare genom åren som har fått gå igenom ett otroligt lidande.
Med vänliga hälsningar från en djupt imponerad Lasse i Nacka

4 Comments:

Blogger magnus linton said...

hej lasse o stort tack för gripande historia. ja, du kunde verkligen ha varit död. otäck tanke. o hur många var de som dog/dör? en vacker dag kommer nog den här debatten på allvar. sverige har långt kvar till civilisation i detta ärende men det blir bättre. vänsterpartiets svängning är mkt talande, liksom att subutexet nu kommit på allvar. jag är verkligen en stor försvarare av värlfärdsstaten, men när man går på djupet med narkotikapolitikens historia öppnar sig ett mörker som gör en iskall av rädsla för vad en alltför homogen stat kan ta sig till. jag skulle gärna skriva en uppföljning men har ännu inte haft tid o råd. grattis till kärleken o livet./m

3:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

Knark är äckligt

11:31 PM  
Blogger JKL said...

Hej Magnus, det är inte så att du har någon kontaktuppgift till den här Lasse? Jag är frilansjournalist och skulle hemst gärna vilja träffa honom för en intervju om han kan tänkas ställa upp. Maila mig gärna på kellmanlarsson@gmail.com.

Keep up the good work på bloggen!

/ Johan Kellman Larsson

7:24 PM  
Blogger magnus linton said...

hej johan. nej tyvarr, men har du tur laser han detta o hor av sig. lycka till./m

10:33 PM  

Post a Comment

<< Home