Nollnolltalets stad
Landade nyss i Sao Paulo, södra halvklotets största stad, o blev lycklig. Kom sent o gick rakt ut i Vila Madalena never ending nattliv o fann kvareter med stämningar som i New York som det en gång var; öppet men oordnat, billigt men bra, alternativt men före. På många sätt är detta en galen o sjukt segregerad plats (som hela Brasilien), men ingen tvekan råder om att det är ett masskoncentrat med framtiden för sig. För femtio år sen fanns inte många här, nu tjugo miljoner. O runt skybaren på Hotel Unique - en av alla väldesignade skrytbyggen som trängs överallt - ligger stans skyline o andas lugnt av en o endast en sak: självförtroende. Allt är nytt här. Det mesta snyggt.
Rio är stan som drar turister till Brasilien o det är obegripligt. Inte för att det är nåt fel på beacher o sockertoppar, men för att den är stillastående; liten, trött, mätt. Eller som min vän Henrik, boende i Rio sen många år, sa häromdan: "Folk här jobbar inte, de lever på samlade på pengar. Rio är en plats dit man flyttar för att avsluta sitt liv, till Sao Paulo kommer man för att börja ett." O det märks. Sao Paulo är en megastad i permanent rörelse o en kulturell isbrytare medan Rio är ett hopplöst bakvatten dit okritiska turister allt för länge rest för att tömma sina fickor i en miljö som sen länge slutat anstränga sig. Rio var, som New York, förra seklets stad. Sao Paulo är nollnolltalets.
Rio är stan som drar turister till Brasilien o det är obegripligt. Inte för att det är nåt fel på beacher o sockertoppar, men för att den är stillastående; liten, trött, mätt. Eller som min vän Henrik, boende i Rio sen många år, sa häromdan: "Folk här jobbar inte, de lever på samlade på pengar. Rio är en plats dit man flyttar för att avsluta sitt liv, till Sao Paulo kommer man för att börja ett." O det märks. Sao Paulo är en megastad i permanent rörelse o en kulturell isbrytare medan Rio är ett hopplöst bakvatten dit okritiska turister allt för länge rest för att tömma sina fickor i en miljö som sen länge slutat anstränga sig. Rio var, som New York, förra seklets stad. Sao Paulo är nollnolltalets.
15 Comments:
Var försiktig !. Vet en kille som var i denna stad och blev rånad. Dom tog i princip allt, utom kalsipperna.
Han bad snällt rånarna om att att få behålla sina glasögonen, därför att att han ser väldigt dåligt. Men icke sa nicke, dom norpade dessa också.
Det blev en besvärlig lång dimmig promenad, för honom tillbaka till hotellet.
r: fast å andra sidan, rånad kan man bli lite var som helst, tror inte att man behöver vara rädd för just São Paulo. Enda stället jag har blivit bestulen på i Sydamerika är till exempel "säkra" Buenos Aires...
Damn, nu blev jag sugen på en São Paulo-resa, jag som alltid har velat åka till Rio! Får kanske tänka om lite.
Tja Plösen, äntligen har jag hittat hit. Igår hade vi värsta grymma träningen, ska du inte länka till sksh?
/Sam
huruvida sao paulo ar en levande stad o rio en dod, handlar val ifs inte riktigt om turism, utan om att leva dar - d handlar ju helt om vad man har for syfte med resan. tycker fortf rio ar nagot av d basta i varlden, medan sao paulo kanns nagot svarnavigerad utan brasilianare och utan - just d - BIL. om sao paulo ar framtiden, innebar d da att brasiliens framtid ar en bilburen usa wannabe...??
menade att sao paulo är en intressantare stad för den som vill bo, inte turista. men att turistens preferenser - om hon inte bara vill sippa öl i lapa sol - också borde sammanfalla mer med de boendes; rio är en plats för brasilianska stereotyper (samba, strand, horor) medan sao paulo är en stad som bär på förändring o som har ett makalöst kulturutbud o säger nåt om vad brasilien kan bli. lite som manhattan i dag står still o los angeles rör sig. men bara en snabb varning till vida latina: sao paulo är svårflirtat, o som a påpekar, extremt bilburet (påminner o h t rätt mkt om los angeles) vilket gör den lätt att missa om man kmr utan att ha gjort bra research o vet vad man vill. när 20 miljoner människor kommer samman blir det svårtillgängligt, men också underbart. har skrivit en essä om detta som kommer i nästa arena. det är möjligt att basiliens framtid är en bilburen usa-wannabe men jag måste säga att om brasiliens arbetarklass om femtio år kan beskådas i bil i stället för i favelor så har jag svårt o inte se ngt väldigt positivt i det, även om turisten hellre ser brasilianaren som ett rytmiskt sexobjekt som sambar sig nerför kåkstadens branter med evigt leende. rio är sjukt vackert, men inte så intressant.
hola sammy. fint o höra att du hittat hit o att boysen sköter sig i bassängen. har just kommit hem från en veckas semester i braslien o faktum är att jag saknade era kroppar väldigt där bland kåkstäder o lyxhotell o tänkte att fan här (sao paulo) borde vi kunna greja ett gig. klart jag ska länka till sksh. done. puss o puss.
ey men ett bilburet samhalle for alla, a la Los Angeles, ar ju knappast en hallbar utveckling; att brasilien skulle ha USA som forebild, eller idealt kanns mer som ett skrackscenario an en "losning".
tror bilen snart är borta eller går på annat än bensin. o är det nån som ska sluta köra så är det nord, inte syd.
anonymous åsikt är intressant, ett skräckscenario att brasilianare kör bilar, som när västerlänningar förfasar sig över ekonomisk utveckling i Asien. Genuint det är när människor utanför västvärlden svälter, får de för sig att hitta på något annat så är de sellouts. Därför anses Mumbai vara västerländskt och Kolkata genuint indiskt. Jag förmodar att detsamma gäller Sao Paolo och Rio. Oh well...
mh. d var ju inte riktigt brassar i bil ja oroade mig for, utan mer, en hel jakla varld som ar beroende av bilar, dar stadskarnor forsvinner o shoppingcentran i fororterna ar standard. vet ej om d inom en snar framtid kommer komma ett miljovanligt alternativ till bilen, (och att d nu skulle bli ett billigare alternativ, sa att folk sasom amerikanerna faktiskt koper det) men sjalvklart har ju alla i hela varlden precis samma ratt att forstora den.
tycker inte riktigt d positiva m vastvarlden ar att alla har rad med varsin bil.
men sant, borde kanske fokusera pa kallan, dvs usa, ist for dess konsekvenser i andra delar av varlden.
hej!! är precis på väg att skriva uppsats i statsvetenskap om civilsamhället i colombia och sociala rörelsers betydelse för politiken, baserat på ditt kapitel om abortlagstiftning i colombia i americanos. skulle det finnas en möjlighet att ställa lite frågor till dej om detta skulle det vara otroligt givande! tacksam för svar! e_haggebrink@spray.se
no probs. men bara i pratad form. skypa mej på skypenamn magnuslinton. jag är i buenos aires o vi är tre eller fyra timmar efter sverige. är ofta uppkopplad. cheers.
Nej just att man kör bil är kanske inte det viktigaste här i världen, hur människor tar sig fram i sin stad är ganska egalt. Men det sk konsumtionssamhället är grunden för den välfärd som fattigare länder strävar att ge sin befolkning. Ofta, men kanske inte just du, brukar just konsumtionen kritiseras, som att vi bara skulle odla mat och vara läkare. Det är nog tyvärr inget att sträva efter.
.
hola che!
que tal? Como va?
hittade bloggen din av en ren slump! Riktigt nice ju! =) Fortafrande i B.A? eller på resande fot?
Hörs!
// Laura*
hola l. vi är tillbaka i bs as efter en vecka i brasilien. sweet värme här nu. cheers.
Post a Comment
<< Home